Oszukani przez chwilówkę. Gdzie szukać pomocy?

klienci wprowadzeni wewnątrz błąd

Mimo różnorakich kampanii medialnych ostrzegających społeczeństwo przed nieuczciwymi pożyczkodawcami, co chwilę słyszymy o tym, że ktoś został jednak wskutek takie firmy oszukany. Klienci zwykle myślą, że zostali sami ze swoim problemem, a w starciu z firmami pożyczkowymi nie mają szans. Tymczasem każde przewina ze strony pożyczkodawcy można zgłosić odpowiednim instytucjom, które pomogą nam w dochodzeniu swoich praw.

Oczywiście zanim wystąpimy z jakimkolwiek roszczeniem powinniśmy starannie sprawdzić umowę pożyczki. Często klienci czują się “naciągnięci” na wysokie koszty, mimo, że wcześniej sami wyrazili na nie zgodę przy podpisaniu umowy. Umowa to nasza główna “podkładka” w przypadku kwestii spornych. jeżeli zawiera zapisy zgodne z prawem, nie mamy podstaw do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze przestudiowanie tego dokumentu oraz złożenie podpisu zaledwie po świadomym zaakceptowaniu wszystkich warunków pożyczki – wyjaśnia Magdalena Kajzer z porównywarki sowafinansowa.pl.

Ale jeśli umowa zawiera przepisy niedopuszczalne w punktu widzenia paragrafów prawnych, możemy domagać się respektowania swoich praw bezpośrednio u firmy pożyczkowej, a jeśli oraz to nie pomoże, zgłosić się do Rzecznika Finansowego albo Federacji Konsumenta.

Reklamacje chwilówek – jak mamy do nich prawo?

Kiedy więc mamy prawo do reklamacji pożyczki? Na pewno powinniśmy to zrobić w następujących sytuacjach:

gdy cena pożyczki przekracza normy narzucone przez tzw. ustawę antylichiwarską (więcej o tych kosztach pisaliśmy w artykule „Chwilówki będą tańsze? Gra idzie o miliardy złotych„), kiedy spłacimy pożyczkę przed terminem, a firma za niewykorzystany okres pożyczki zwróci nam środki nieproporcjonalne do poniesionej prowizji, gdy pożyczkodawca nalicza koszty niezgodne z umową albo takie, o których nie było mowy wewnątrz podpisanym przez nas dokumencie, gdy odsetki za pożyczenie pieniędzy są wyższe niż 10% w skali roku, gdy odsetki za opóźnienie w spłacie są wyższe niż 14% w skali roku, gdy brakuje rzetelnej informacji od pożyczkodawcy, dotyczącej całkowitego kosztu kredytu (np. reklamy pożyczek wprowadzają klienta w błąd).

We wszystkich powyższych przypadkach wyjaśnienie kwestii spornej warto rozpocząć od kontaktu z pożyczkodawcą. Być prawdopodobnie już na tym etapie uda nam się przyjść do porozumienia. Jeśli jednak nasze telefony albo inne próby kontaktu z firmą pożyczkową są nieskuteczne, pozostaje nam interwencja w dwóch wspomnianych wyżej instytucjach.

Rzecznik finansowy – pomoże w mediacjach

Zwracając się z wnioskiem do Rzecznika Finansowego możemy liczyć na jego pośrednictwo w mediacjach z firmą pożyczkową. Według prawa, pożyczkodawca ma obowiązek podjąć do takich rozmów. Reklamacje chwilówki u Rzecznika Finansowego należy złożyć pisemnie – osobiście lub listem poleconym. Na rozpatrzenie naszego zgłoszenia Rzecznik ma 30 dni.

W opublikowanym początkiem roku raporcie podsumowującym działania Rzecznika Finansowego w ostatnim kwartale 2015 roku czytamy, że wśród napływających zgłoszeń aż 31 reklamacji dotyczyło pożyczek pozabankowych. Klienci najczęściej skarżyli się na wysokie koszty ubezpieczenia oferowanego wraz z pożyczką, dysproporcjonalny zwrot kosztów w przypadku wcześniejszej spłaty zobowiązania i brak rzetelnej informacji dotyczącej całkowitego kosztu pożyczki. podług tego samego raportu część z tych spraw udało się już rozstrzygnąć na korzyść klienta.

Z Rzecznikiem Finansowym można skontaktować się pod numerem telefonu 22 333 73 25

lub pod adresem al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa

Federacja Konsumentów –  reprezentuje pożyczkobiorcę

Rzecznik Finansowy to jednak nie jedyna instytucja, która może pomóc oszukanym klientom. O pomoc możemy pozwracać się także do Federacji Konsumentów. W każdym województwie znajdziemy jej przedstawiciela. Wystarczy wybrać placówkę odpowiednią dla naszego miejsca zamieszkania oraz skontaktować się z nią telefonicznie bądź osobiście. Przygotowując się do rozmowy godzi się mieć pod ręką wszystkie dokumenty dotyczące pożyczki. jeżeli wybieramy opcję wizyty osobistej niezbędne będą także kopie wszystkich istotnych dla sprawy dokumentów. Federacja Konsumentów służy konsumentom poradą prawną, ale może także reprezentować nas zarówno przed pożyczkodawcą, jak oraz przed ewentualnym sądem.

Do Federacji Konsumentów można także pozwracać się o poradę za pomocą maila. Ta kształt komunikacji sprawdza się jednak wyłącznie w prostych sprawach. W przypadku bardziej skomplikowanych problemów zostaniemy poproszeniu ach osobiste stawienie się w najbliższej placówce tej instytucji.

Znajdź najbliższą placówkę Federacji Konsumentów

Pamiętaj o 14 dniowym okresie odstąpienia od umowy!

Oprócz wymienionych wyżej instytucji jest jeszcze jedna droga uwolnienia się od nierzetelnego pożyczkodawcy. Jeśli od momentu zawarcia umowy nie upłynęły dwa tygodnie, pożyczkobiorca ma możliwość odstąpienia od umowy pożyczki. Druk takiego wniosku często jest załączony do umowy chwilówki. Znajdziemy go też często na stronie internetowej pożyczkodawcy. Ostatecznie możemy również tekst umowy stworzyć sami. Szerzej o postępowaniu w przypadku odstąpienia do umowy pożyczki piszemy w artykule „Umowa pożyczki – jak oraz jak od niej odstąpić?„.

Jeśli czujesz się oszukany przez pożyczkodawcę, wykorzystaj wszystkie kosztowny dochodzenia swoich praw. Część osób rezygnuje z tego typu działań, gdyż często wymagają one nieco zachodu oraz cierpliwości. Konsekwencją tego, pożyczkobiorca płaci za pożyczkę więcej niż powinien, a firma pozabankowa czerpie z tego dodatkowy zysk. Nie trać niepotrzebnie pieniędzy oraz walcz o swoje prawa. Pamiętaj, że masz pomoc w postaci Rzecznika Finansowego oraz Federacji Konsumentów.

Twoja ocena Udostępnij: Przydatny artykuł? Zapisz się do naszego newslettera.

Oprócz informacji o najlepszych pożyczkach, dostaniesz wiele ciekawych dodatków, których nie publikujemy na stronie.

Dlaczego godzi się się zapisać? Dowiesz się gdzie najkorzystniej wziąć pożyczkę. Dostaniesz informacje ach nowych pożyczkodawcach na rynku. Otrzymasz wiele ciekawych dodatków nie publikowanych na stronie. Wysyłamy max. 1 wieść w miesiącu. Zaznacz wszystkie Akceptuję Regulamin oraz Politykę prywatności Zgadzam się na przetwarzanie danych osobowych Zgadzam się na przekazywanie informacji handlowych Ile może zabrać komornik? Ważne zmiany w prawie Domowy budżet – jak go zaplanować?

Inne wpisy z tej kategorii

Kredyt Konsolidacyjny – czy wiesz jak wybrać najlepszy? Pożyczka od ręki, czyli gotówka już w parę minut Czy oszczędzania można się nauczyć? Platforma edukacyjna Kapitalni.org od Wonga.pl Pożyczki dla zadłużonych, czyli co robić gdy wciąż brakuje pieniędzy?

Ranking najlepszych kont bankowych :

ranking kont bankowych

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *